In Landgraaf zitten we in een dichtbevolkt gebied met als gevolg een flinke druk op onze doorgangswegen. GroenLinks probeert waar mogelijk in te zetten op duurzame alternatieven; betere fietsverbindingen, beter openbaar vervoer. Dat blijft ook onze focus voor de komende periode. Met Arriva is jaarlijks een bijschaafmoment waarop de dienstverlening kan worden bijgestuurd. GroenLinks wil daar zo goed mogelijk gebruik van maken voor maatwerk voor de Landgraafse burger. Voor wat betreft betere fietsverbindingen zien wij mogelijkheden op het gebied van beter onderhoud en verbeteren knelpunten samen met burgers en de fietsersbond.
Op de reguliere wegen zien we ook verbeterpunten. De rotondes bij de Schaesbergse brug en bij het Waubachse Stenen Kruis waren goede verbeteringen op ons wegennet. Maar er blijven probleempunten. De bushaltestop bij de Moltweg in de Kakert die geen aparte haltelaan heeft naast de reguliere weg is een voorbeeld waar regelmatig verkeersongevallen gebeuren en onveilige situaties ontstaan. Aanpak van dergelijke punten in samenspraak met burgers willen wij naar voren halen.
De eventuele randweg bij Abdisschenbosch is voor GroenLinks een moeilijk punt. Wij verzetten ons tegen steeds maar weer meer asfalt. Tegelijk hebben wij oog voor de leefbaarheid van de grensstraatbewoners die forse overlast ervaren van het toegenomen vrachtverkeer dat langs hun voordeuren dendert. GroenLinks heeft zich altijd verzet tegen de Buitenring en voorspelde destijds dat op het moment dat die een feit zou worden, verkeersstromen langs bijvoorbeeld de grensstraat dermate zouden toenemen dat een extra randweg voor de afvloeiing van het toegenomen verkeer noodzaak zou worden. GroenLinks wil daarom nieuwe gegevens afwachten en een concreet ontwerp van de Randweg op zijn merites beoordelen, en spreekt op dit moment geen voor of tegen uit. Wel vinden wij het van belang dat bij al deze plannen de burger steeds op de hoogte wordt gehouden. Ook is het van groot belang dat wanneer nieuwe wegen wandelroutes en fiets en ruiterroutes kruisen, hier goede oplossingen voor worden gezocht. Oplossingen in samenspraak met de gebruikers. Uitgangssituatie blijft echter dat meer asfalt geen oplossing is.