Tijdens de commissievergadering Ruimtelijke ontwikkeling & Economie, 31 oktober, maakte een vertegenwoordiger van Stichting Behoud Brunssummerheide gebruik van het inspreekrecht voor burgers.

In diens gepassioneerde betoog kwam de erbarmelijke staat van het opgeleverde gebied van de Sibelcogroeve in Landgraaf aan de orde. In plaats van de beloofde opwaardering van dit gebied, wat tevens opengesteld zou worden voor het publiek, ligt er nu een gevaarlijk gebied, wat niet publiekelijk toegankelijk is, met slechts de meest basale vegetatie: een lelijk litteken in de grond. Allerminst een opwaardering voor dit potentieel prachtige gebied, vinden wij.

Niet alleen Sibelco liet dit gebied in de steek, ook de provincie ging in 2020 akkoord met deze oplevering, die allerminst voldeed aan wat Sibelco de burgers jarenlang voorspiegelde, een mooi natuurgebied, geschikt om te recreëren. In tegendeel, zij ging akkoord met deze uitvoering van het eindplan.

Stichting Behoud Brunssummerheide heeft nu beroep aangetekend bij Raad van State tegen de provincie, zodat zij hun taak opnemen om Sibelco te houden aan haar beloftes, en vroeg de raad om hen te steunen.
GroenLinks Landgraaf en PvdA Landgraaf hebben tijdens de commissievergadering aan het college gevraagd of zij de Stichting wil steunen in hun beroep bij de Raad van State tegen de goedkeuring van het eindplan door de provincie.
De voltallige commissie steunde ons voorstel, en het college zegde de steun toe aan de Stichting Behoud Brunssummerheide in hun zaak bij de Raad van State.

Wij roepen onze collega’s in de gemeente Heerlen op, om ook hun college hiertoe aan te sporen.